كسب و كار اينترنتي چيست ؟
نوشته شده توسط : maxmin

کسب و کار اينترنتي (iBusiness) يا شرکت دات کام (dot-com)، به نوعي از کسب و کارها گويند که فعاليت آنها بر روي اينترنت و مبتني بر پتانسيل هاي اينترنت است.
کسب و کار اينترنتي نوعي "کسب و کار الکترونيک" است با دو ويژگي منحصر به فرد:
1-  ايده کسب و کار بر قابليت ها و امکانات اينترنت استوار است و بدون آن ادامه کاسبي ميسر نيست.
2-  تمام (يا عمده) فعاليت شرکت بر روي اينترنت انجام مي شود.



در واقع براي "کسب و کار الکترونيک" از انواع "فن آوري اطلاعات" (و نه فقط اينترنت) براي بهبود فعاليت هاي يک بنگاه مي تواند استفاده شود، مانند اتوماسيون خط توليد يک شرکت خودرو سازي. در ضمن کاسبي مستقلا وجود دارد و فن آوري اطلاعات فقط به عنوان ابزاري جديد در جهت رشد و بهبود آن عمل مي کند.
ولي در "کسب و کاراينترنتي" اساس کاسبي بر پتانسيل هاي موجود در اينترنت قرار دارد و عملا بدون اينترنت  بنگاه و کاسبي در کار نيست.
به عنوان مثال گوگل، بزرگترين شرکت دات کام دنيا، را در نظر بگيريد، آيا مي تواند بدون اينترنت حيات داشته باشد؟ فلسفه وجود و خدمات شرکت اساسا بر ويژگي ها و پتانسيل  هاي اينترنت بر پا شده است.(ويژگي اول را دارد)
تقريبا تمام فرآيندهاي گوگل(مانند گرفتن سفارش از مشتري، توليد محصول، تحويل محصول و غيره) همگي بر روي اينترنت انجام مي شود.(ويژگي دوم را نيز دارد پس گوگل يک کسب و کار اينترنتي است)

دقت کنيد که:
•    اينترنت باعث به وجود آمدن نوع جديدي از کاسبي شده است که قبل از آن وجود نداشته و بدون آن نيز امکان پذير نخواهد بود. سايت هايي مانند گوگل (google.com)، ياهو (yahoo.com)، فيس بوک (facebook.com)، توييتر (twitter.com)، وب شاتس (webshots.com)، فليکر (flicker.com) و غيره نمونه هايي از کاسبي هاي مبتني بر اينترنت هستند. همانطور که مشاهده مي شود نام همه آنها با عبارت "دات کام" (.com) پايان مي يابد. اين نام ها، آدرس اينترنتي (Domain) و تنها راه دسترسي به خدمات اين نوع شرکت ها است. به همين دليل هم آنها به شرکت هاي "دات کام"  مشهورند.
•    "کسب و کارهاي اينترنتي" سودآورترين و پايدارترين نوع روش کسب درآمد از اينترنت است. از اينرو گران ترين برند دنيا متعلق به يک شرکت دات کام است! بله،درست حدس زديد، گوگل با 114 ميليارد دلار گران ترين برند را در سال 2010 داشته است.
 

منبع:

internetbizforyou.blogfa.com





:: بازدید از این مطلب : 1348
|
امتیاز مطلب : 398
|
تعداد امتیازدهندگان : 125
|
مجموع امتیاز : 125
تاریخ انتشار : 4 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: